Virtuaalitodellisuus

Virtuaalitodellisuuden (VR, AR, MR) tulevaisuus

Yhden hitin ihme?

– Eletään 1980-lukua, kun virtuaalitodellisuuden kokeilut alkavat. Se oli pitkään sarja epäonnistumisia, sillä sen aikainen tekniikka ei kyennyt vastaamaan korkealentoisiin visioihin. Palataan kuitenkin takaisin  viimeisimpään hypetys aaltoon eli vuoteen 2011. Tämä viime aikojen hypetyksen huono puoli on ollut lähinnä se, että sillä on ammuttu omaan nilkkaan – odotukset ovat olleet liian korkeat, muttei niitä ole vielä pystytty lunastamaan ja lopputuloksesta on tullut pannukakku.

Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden potentiaalia ei ole vielä täysin hyödynnetty. On tiettyjä aloja, joissa virtuaalitodellisuutta on käytetty jo useampien vuosien ajan, mutta nyt kun teknologia alkaa pikkuhiljaa parantua, alkavat myös muut alat ymmärtää virtuaaliteknologian hyödyt.

– Laitteet tulevat jatkuvasti paremmiksi ja pienemmiksi. Tänä vuonna tulemme näkemään korkeatasoisia langattomia headsettejä, jotka mahdollistavat aivan uudenlaisen käyttäjäkokemuksen.

Se, miksi monista on ehkä tuntunut siltä, että virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus on ollut yhden hitin ihme, johtunee siitä, että ala kehittyy sille tyypilliseen tapaan hyppäyksinä. Välillä tapahtuu paljon ja sitten taas tulee suvantovaihe, jossa teknologia ei kehity yhtään.

– Hyvä esimerkki tästä on Pokemon GO. Aluksi näytti siltä, että mobiilipuolella lisätyssä todellisuudessa ei tapahdu mitään, mutta sitten yhtäkkiä tuli sovellus, joka sopi ihmisten käyttöön ja teknologiaan.