Virtuaalitodellisuus

Virtuaalitodellisuus myyntiprosessissa

Virtuaalitodellisuus on yllättävän laajalti jo käytössä yritysmyynnissä maailmalla, ja myös Suomessa kauppoja tehdään virtuaalisen todellisuuden avulla.

Virtuaalitodellisuus (virtual reality, vr) on keinotekoisesti luotu todellisuus, johon ihminen viedään silmien eteen asetettavan vr-laitteen avulla.

− Henkilön aistit otetaan haltuun ja hänet viedään täysin toiseen maailmaan

Esimerkiksi eräs energiayhtiö -asiakkaamme hyödyntää myynti- ja suunnitteluprosessissaan virtuaalitodellisuutta, kun yhtiö myy ydinvoimaloiden ohjaamosuunnittelua. Virtuaalitodellisuutta käytetään hyväksi, kun ydinvoimalan ohjaamosta tehdään mahdollisimman käyttäjäystävällinen ja turvallinen.

− Kukaan ei halua, että ydinvoimalan ohjaamossa painetaan vääriä nappeja. Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan suunnitella ohjaamo, jossa virhepainalluksia ei tapahdu.

Virtuaalitodellisuudella voidaan näyttää asioita, joita ei ole vielä olemassa. Sillä voidaan näyttää myös asioita, joihin ihmisen on hyvin hankala päästä itse katsomaan. Esimerkiksi yhdysvaltalainen GE esittelee virtuaalitodellisuuden avulla, miten sen myymillä laitteistoilla porataan öljyä syvällä merenpohjassa.

Matkustajalentokoneita valmistavat yhtiöt käyttävät puolestaan virtuaalitodellisuutta hyväkseen näyttääkseen lentoyhtiöiden edustajille, miltä neuvottelujen kohteena oleva lentokonemalli näyttäisi sisätiloiltaan kyseisen lentoyhtiön osalta.

Virtuaalitodellisuutta voidaan käyttää myös oman myyntiprosessin kehittämisessä.

Esimerkiksi eräs kuluttajatuotteita valmistava pörssinoteerattu asiakkaamme hyödyntää myynti- ja suunnitteluprosessissaan virtuaalitodellisuutta yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa, kun yhtiö myy tuotteitaan kuluttajille. Virtuaalitodellisuutta käytetään hyväksi myymälöiden suunnittelussa ja tuotteiden esittelyissä.

Teemme parhaillamme kyseiselle yritykselle maailmanlaajuista projektia, jonka kohderyhmänä ovat kuluttajat.